Kiedyś nad Bugiem do transportu ludzi i towarów wykorzystywano potocznie zwane dłubanki. Czy wiecie, że ten środek transportu popularny był również w Szkocji? Fotki zrobiłem w ubiegłym tygodniu w Muzeum Narodowym w Edynburgu, żeby podzielić się z Wami ciekawostkami ze świata wodniaków.
Logboats (łodzie z bala) – służyły do transportu ludzi i towarów, gdyż transport rzeczny był kiedyś łatwiejszy i szybszy niż drogą lądową. Na przestrzeni lat powstały różne wersje łodzi. Nie przetrwało ich dużo w Szkocji. Te pokazane na zdjęciu znalezione zostały w Loch Lotus (loch w szkockiej wersji angielskiego znaczy jezioro) i ciosane były z jednego pnia drzewa. Były tak zaprojektowane, żeby maksymalnie zapakować towar i przewieźć jak największą liczbę osób przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Musiały być one stabilne i niewywrotne zarówno na płytkiej jak i głębokiej, bystrej wodzie. Trzeba było wykazać się ogromnym doświadczeniem i wiedzą, żeby wydłubana łódź nadawała się do bezpiecznego pływania.
Do niedawna tacy sami rzemieślnicy tworzyli dłubanki również w okolicy Sławatycz (Polska Egzotyczna str. 139). Ciekawym przykładem takiej zachowanej w dobrym stanie łodzi jest dłubanka zaprezentowana w Gminnym Ośrodku Kultury w Sławatyczach.
Kolejną ciekawostką (poniekąd znaną przez każdego instruktora kajakarstwa) z tego samego muzeum ( National Museum of Scotland ) okazała się informacja związana z początkami kajakarstwa w Wielkiej Brytanii i zarazem w Europie.
Na początku czasów wiktoriańskich ciekawość wzbudzały imprezy sportowe, które odbywały się dwa razy w roku. Przez to, że były organizowane tak rzadko cieszyły się ogromną popularnością. Mentorem spływów kajakowych i wyścigów rzecznych w Anglii był John Macgregor (1825-92), bardzo żwawy Szkot mieszkający w Londynie. Kajaki (canoe) wykonane przez Szkota zostały skopiowane z tych, które widzieli koloniści Ameryki Północnej. Macgregor założył Klub Kajakowy, którego entuzjastyczni członkowie pojechali do Paryża, żeby pokazać światu dwuosobowy kajak, łatwy do prowadzenia, wykonany z różnych materiałów takich jak: kauczuk, papier (karton), cyna i drewno. Powoli turystyka kajakowa stawała się popularna w kolejnych krajach.
Po ponad 150 latach od pierwszych spływów kajakowych w UK spływy rzeczne okazały się również mega atrakcją nad Bugiem. Wykorzystywane przez nas kajaki Perception Prodigy, także robione są w Wielkiej Brytanii – w kolebce europejskiego kajakarstwa. Pewnie pierwsze kajaki Macgregora nie były tak wygodne i trwałe jak te dzisiejsze ale jedyne co liczyło się zarówno wtedy jak i dziś była chęć przeżycia przygody. Pamiętajmy, że nad Bugiem kajakowa przygoda zaczyna się tutaj … w Sławatyczach! 🙂
Poniżej przedstawię kilka innych przykładów łodzi pływających w różnych częściach świata.
Ciekawy artykuł o Johnie Macgregorze znalazłem także w anglojęzycznej witrynie paddling.net oraz o dłubankach nadbużańskich w leksykonie Lublin.